معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طرح دست‌های مهربانی در آستانه سال نو با هدف کمک به ایتام، نیازمندان و مستمندان و با مشارکت نهادها و مؤسسات خیریه برگزار می‌شود، گفت : طرح ملی دست‌های مهربانی روز 14 اسفند ماه همزمان با روز احسان و نیکوکاری در سراسر کشور آغاز می‌شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از رسالت‌های خطیر سازمان اوقاف و امور خیریه، نظارت و صیانت بر نحوه اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین خیراندیش و مراقبت‌های لازم از این امانت است، اظهار داشت: به منظور جلوگیری از پراکندگی و جهت‌دهی به نیات، ویژه‌برنامه‌های اجرای امینانه نیات واقفان در کشور طراحی شده است.
 
وی با بیان اینکه طرح دست‌های مهربانی با هدف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در کمک به ایتام و مستمندان و ... با رویکرد شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی از آثار و برکات وقف اجرا می‌شود، گفت: شناسایی افراد نیازمند، مطابق نیت واقفین و بهره‌مندی آنان از اجرای نیت، ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور جهت اجرای امینانه نیات واقفین و نظام‌مند نمودن آن، اطلاع‌رسانی نسبت به آثار و برکات اجرای نیات واقفین در جامعه و ترغیب و تشویق جهت ایجاد موقوفات جدید متناسب با نیازهای روز از دیگر اهداف این طرح است.
 
حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه 173 هزار موقوفه در کشور داریم که 934 موقوفه مرتبط با این طرح در کشور وجود دارد، افزود: نیاتی که از طرف واقف خیراندیش برای معیشت، آموزش و ارئه سایر خدمات به ایتام و افراد بی‌سرپرست و نیازمند اختصاص داده شده، در این طرح مدنظر است که در مجموع این موقوفات شامل 86 هزار و 873 رقبه می شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام اینکه طرح دست‌های مهربانی از 14 اسفند ماه همزمان با روز احسان و نیکوکاری در سراسر کشور آغاز و تا عید نوروز برگزار می‌شود، تصریح کرد: نیاتی که در قالب این طرح اجرایی می‌شوند، شامل؛ اسکان خانواده‌های بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی، خرید لباس برای اطفال یتیم، صرف هزینه تحصیل فرزندان ایتام، جهت پرورشگاه ایتام، کمک به امور معاش ایتام، کمک به ایتام فقیر، کمک به دانش‌آموزان بی‌سرپرست، کمک به ایتام سادات، کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست، صرف مدرسه جهت تعلیم ایتام، کمک به هزینه زندگی و گرم کردن خانه یتیمان، کمک به اطفال یتیم، کمک به زنان بی‌سرپرست یتیم و کمک به شیرخوارگاه است.
 
حجت‌الاسلام شرفخانی اضافه کرد : در قالب این طرح در یک بخش دو میلیارد و 500 میلیون تومان و در بخش کمک به بی بضاعتان و مستمندان 3 میلیارد تومان هزینه می شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه عواید موقوفات در این طرح به صورت کمک هزینه معیشت ، رفاه ، سبدکالا ، کمک هزینه لباس و پوشاک و در برخی موسسات خیریه و دارالایتام هزینه می شود ، گفت : در برخی موارد طبق نظر واقف کالاهایی خریداری و اهدا می شود و در بخری موارد نیز بصورت کارت هدیه به نیازمندان کمک می شود و در مجموع این کمک رسانی بصورت محرمانه و با حفظ شان و کرامت انسانی انجام می شود و شناسایی نیازمندان نیز توسط مجموعه های مردمی انجام می شود.
 
وی با اشاره به اجرای طرح مهر تندرستی در 25 بهمن ماه در کشور خاطر نشان کرد : در این طرح عواید 1071 موقوفه مرتبط با حوزه درمان و سلامت اجرایی شد که امسال حدود 6 میلیارد و 500 میلیون تومان به درمان و دارو بیماران و همچنین مراکز درمانی و آسایشگاهی کمک رسانی شد.
/2759/